Indlæg | Artikel

Lav content, der beriger læseren – og som Google belønner

Af Katrine Worm Saust • November 2022

Af Katrine Worm Saust • November 2022

Jubiii! Omsider begynder Google at belønne det gode indhold på dit website.

Den 22. august 2022 begyndte Googles seneste opdatering “Helpful Content Update”.

Helpful Content opdateringen ruller i første omgang ud på engelsksproget indhold og derefter gradvist på andre sprog.

Hvorfor denne opdatering?

De seneste år har Google oplevet, at websites i stigende grad laver indhold, som tager udgangspunkt i SEO – og ikke modtageren. Blandt andet med programmatic SEO og autogenereret indhold. Det vil Google og Helpful Content Update gøre op med. Fremover vil indhold lavet af mennesker til mennesker (people-first content) blive belønnet med gode placeringer i en Google-søgning.  

Hvad er værdifuldt content?

Når du skal lave værdifuldt content, skal du tænke følgende ind i dit indhold:

·      Hjælp brugeren med at få svar på deres spørgsmål

·      Skab værdi for brugeren

·      Lev op til forventningen – giv brugeren det, de er kommet efter

Læs også: Sådan kan content øge dit salg

Sådan laver du godt content

Når du laver content til dit website, skal du sætte dig i brugerens sted. Tal til brugeren, og vær deres hjælper og guide i deres problem. Du skal på bedst mulig måde formidle din viden og ekspertise, så det bliver interessant og vedkommende. Du skal være pålidelig og skrive i et sprog, som brugeren forstår. Vurdér derfor brugen af fagtermer, og undgå indforstået viden. Tal i øjenhøjde. Ellers risikerer du, at blive opfattet som nedladende, eller som om du fedter for modtageren.

Når du har skrevet dit indhold, skal du kunne svare ja til følgende 6 spørgsmål:

1.     Svarer indholdet på den problemstilling, modtageren måtte have?

2.     Hjælper din artikel læseren?

3.     Har indholdet værdi for læseren?

4.     Er den tillidsskabende?

5.     Er der kilder på faktabaserede udtalelser?

6.     Bliver de beriget med ekspertviden?

Sådan vurderer Google, om dit content er værdifuldt

Google er stadig i gang med at finpudse, hvordan klassificeringsværktøjet opdager ’unhelpful content’, og de bestræber sig på at blive endnu skarpere på at belønne people-first content. Men et bud på, hvordan dit content kommer til at rangere højt, kunne være følgende:

·      Folk poster dit indhold andre steder

·      Sociale interaktioner

·      Dit indhold bliver løbende opdateret og forbliver relevant

Fokus hos Google er altså at fremme det værdifulde indhold. Derfor bør det også være fokus for din virksomhed. Jeg anbefaler i hvert fald på det kraftigste, at du tænker det ind i næste års marketingplan.

Rigtig god arbejdslyst. 🍀

Har du brug for en snak om din virksomheds content- eller socialmedia-strategi, er du velkommen til at tage fat i mig:

Katrine Worm Saust
Partner | Strategi | Paid Social Specialist
tlf. 2682 9396
katrine@bazuka.dk

Er du nysgerrig og vil høre mere?

Så lad os tage en snak om din virksomheds markedsføring.