Sådan måler du effekten af dine trykte annoncer

Den 2. maj 2022 indrykkede Bazuka denne annonce i Markedsføring.
Her kan du se resultatet pr. 20.05.22.
71
Indtastninger af unik URL
17
Skanninger af QR-koden
1
Unikt opkald på telefon
89
Totale interaktioner
Kan man lave en trykt annonce og samtidig måle resultatet?
Ja, det kan man! Men det kræver selvfølgelig, at din trykte annonce laves efter alle kunstens regler, er nem at afkode, og så indbydende at målgruppen reagerer på den. Her er det også værd at huske, at det ikke altid er den pæneste annonce, der performer bedst.
Det er en god idé at have flere forskellige responsmuligheder, da vi som læsere ikke responderer ens. Nogle foretrækker at ringe eller at blive ringet op, mens andre helst vil besøge hjemmesiden eller skanne en QR-kode. Jo flere responsmuligheder du giver målgruppen, jo højere konvertering.
Når du kombinerer de relevante redskaber, bliver det muligt at skabe et ret præcist overblik over annoncens effekt. Konverterer henvendelserne fra annoncen ikke, så ligger udfordringen måske på din landingsside eller i dit callcenter – og det kan jo heldigvis optimeres sideløbende, så længe din trykte annoncering er aktiv og skaber trafik.
Her får du 6 tricks til at måle effekten af en trykt annonce
Unik landingsside: Skab en unik landingsside til din annonce eller kampagne, så brugerne får præcis den oplevelse, de forventer, efter at have set annoncen. Landingssiden bør have en tydelig Call to Action, så brugeren eksempelvis nemt kan bestille et tilbud eller købe dit produkt.
Unik URL: Med et unikt domæne til din trykte kampagne kan brugeren videresendes til din unikke landingsside og blive tracket i processen. Så kender du det præcise antal, som har besøgt landingssiden direkte fra annoncen. Annoncerer du med samme annonce i flere medier, kan du bruge forskellige domæner, hvis du gerne vil kende trafikken fra det enkelte medie. Bruger du blot din almindelige hjemmeside-URL, så mister du overblikket over, hvor mange brugere der har responderet igennem lige præcis denne annonce.
Unikt telefonnummer: Nogle i din målgruppe er måske mere trygge ved at ringe. Derfor er det en god idé at give dem dén mulighed. Med et unikt telefonnummer kan du følge responsen fra dag til dag; et overblik du ikke får, hvis du fx bruger dit almindelige telefonnummer. Det er nemt og billigt at tilkøbe et unikt telefonnummer med viderestilling til eksempelvis dit hovednummer.
SMS-service: Med et unikt telefonnummer er det også muligt at tilføje en SMS-service. Nogle læsere vil hellere sende en SMS for senere at blive ringet op. Samtidig giver du bl.a. mulighed for konvertering uden for din telefontid/åbningstid.
QR-koder: QR-koder er også en unik mulighed for at tracke brugerne og bidrager til overblikket over annoncens effekt. “Men…”, spørger du måske, “Er QR-koder ikke dødt, og er der overhovedet nogen, som scanner QR-koder? Vores erfaring viser, at op imod 30% af henvendelserne fra en trykt annonce kommer fra en QR-kode.
Unikt tilbud: Et andet lille trick, du kan benytte, er unikke tilbud og aktiviteter. Har annoncen et unikt tilbud, ved du præcist, hvor mange salg annoncen har genereret. Et unikt tilbud kan fx være en unik rabat, rabatkode eller noget ekstra, man får med i købet.
Kombineret med Google Analytics eller lignende værktøjer, skaber du altså en ret god mulighed for at få overblik over dine trykte annoncers effektivitet.

Re-targeting
Ligeså snart du har haft besøg på din landingsside, er der selvfølgelig mulighed for at lave en online re-targeting kampagne. Dette hænger selvfølgelig ikke direkte sammen med din annonce, men det giver dig mulighed for at samle de brugere op, som endnu ikke har konverteret, og aktivere dem igen.
B2B Intent data
Måske ved du det ikke, men der findes også værktøjer, som gør det muligt for dig at se præcis, hvilke virksomheder der besøger din hjemmeside. Det kan eventuelt hjælpe dig i jagten på en specifik virksomhed, og se om der skabes interesse med de aktiviteter, der henvender sig til målgruppen.
Hvis du har accepteret marketing cookies her på vores website, så vil vi se, at netop din virksomhed har besøgt denne side.
Vil du vide mere om responsgivende annoncering og kvalificering af leads?
Det er ikke kun selve annonceringen, der afgør konverteringen – dine formularer spiller en stor rolle i at kvalificere de rigtige leads. Det kan være simple ekstra spørgsmål, men også mere avancerede løsninger som API-integrationer. For husejere kan en BBR-integration fx hjælpe med at sikre kvalificerede leads.
Vi nørder med kvalificering og respons på både online- og printannoncer, så hvis du vil have samme indsigt, som vi har, så tag endelig kontakt.
Trykte annoncer har endnu flere fordele
Der er ingen tvivl om, at online markedsføring virker til alle målgrupper. Men der kan være segmenter i din målgruppe, som ikke har nogen nævneværdig online tilstedeværelse, og de kan være næsten umulige at nå ud til digitalt. Du bør derfor forholde dig kritisk til din målgruppe i forhold til, om det er oplagt at ramme dem i de trykte medier, som de læser.
Husk! Hvis læseren ikke reagerer på din annonce, betyder det ikke, at de ikke er interesseret i dit produkt eller dit budskab. Sådan er det også med meget digital annoncering. Ofte skal der flere påvirkninger til at skabe en reaktion fra læseren/brugeren. Annoncen har også en brandingværdi, som vil kunne mærkes på den lange bane.
Vores erfaring viser, at offline annoncering i høj grad skaber øget aktivitet på hjemmesiden, som bl.a. tydeligt kan ses i Analytics og på antallet at telefonopkald.
Dokumenteret rækkevidde og øget aktivitet
Når du annoncerer i landets største trykte aviser, dagblade, magasiner m.fl., får du altid en dokumenteret rækkevidde via Danske Mediers Oplagskontrol og Index DK/Gallup læsertal.