Sådan får du succes med Paid Social

Læsetid: 2 min.

Succes hænger ofte sammen med, hvor meget energi, kærlighed og læring du investerer.

Det gælder også for annoncering på sociale medier. Et godt resultat kan sjældent klares med venstre hånd, presset ind i frokostpausen.

Sociale medier kan bruges som supplement til, eller som centrum for, din markedsføring. Uanset hvordan du vælger at bygge din marketingstrategi, så kan sociale medier eksempelvis bruges til at profilere din virksomhed, skabe opmærksomhed og viden om dit produkt, eller til at sælge dit produkt eller service. Mulighederne er mange – detaljerne er vigtige.

Derfor bør du annoncere på sociale medier

De fleste af dine kunder er dér – både i og uden for arbejdstiden – og derfor bør du anvende sociale medier som en del af din marketingstrategi. Hvilke sociale medier, der egner sig til netop din virksomhed, er individuelt og afhænger af mål og målgruppe. Det vil ofte være nødvendigt at teste samme indhold af på forskellige medier for at kunne sammenligne resultaterne og vælge medier til eller fra.

Undgå at arbejde i blinde

Evaluering, statistik og rapportering er en forudsætning for succes. Lær, hvad der fanger din målgruppe, test kreativer, tekster, overskrifter og budskaber af, og sammenlign resultaterne. Viden er så meget lettere at forsvare end subjektive holdninger og ”synsninger”. Det er god læring for dig og virksomheden – og perfekt til vidensdeling med kollegaerne.

Fokus på KPI’er

Hvad er målet med din annoncering? Branding, besøg på hjemmesiden, salg eller noget helt andet? Det er nemmere at vurdere et godt resultat, hvis det er tydeligt, hvad succeskriteriet er.

Success is not for the lazy

Hav de holistiske briller på

Når du vurderer din annoncering på sociale medier, bør du kigge på det samlede billede af din markedsføring og ikke isoleret på hver marketingkanal eller -aktivitet. Aktiviteter har ofte en afsmittende effekt på andre kanaler. Det er derfor vigtigt, at der er synergi på tværs af kanaler, og at I vurderer succes ud fra et holistisk perspektiv.

Et godt redskab kan være et dashboard, som samler alle resultater på tværs af kanaler. Det giver overblik, også for dem som har interesse og er nysgerrige, men som ikke har mod på Google Analytics.

Rigtig god arbejdslyst 🍀