Succes hænger ofte sammen med, hvor meget energi, kærlighed og læring du investerer. Det gælder også for annoncering på sociale medier. Et godt resultat kan sjældent klares med venstre hånd, presset ind i frokostpausen.
Sociale medier kan bruges som supplement til, eller som centrum for, din markedsføring. Uanset hvordan du vælger at bygge din marketingstrategi, så kan sociale medier eksempelvis bruges til at profilere din virksomhed, skabe opmærksomhed og viden om dit produkt, eller til at sælge dit produkt eller service. Mulighederne er mange – detaljerne er vigtige.
Derfor bør du annoncere på sociale medier
De fleste af dine kunder er dér – både i og uden for arbejdstiden – og derfor bør du anvende sociale medier som en del af din marketingstrategi. Hvilke sociale medier, der egner sig til netop din virksomhed, er individuelt og afhænger af mål og målgruppe. Det vil ofte være nødvendigt at teste samme indhold af på forskellige medier for at kunne sammenligne resultaterne og vælge medier til eller fra.
Læs også: Sådan får du content til at øge dit salg
Kreativer og tekster
På sociale medier skal budskabet være let at afkode. Dit budskab vises blandt alt mulig andet interessant – og mindre interessant – indhold for læseren. Du skal have dem til at stoppe op, og på 2 sek. få dem til at forstå hvorfor dit budskab/produkt har værdi for netop ham eller hende.
Inspiration: Se, hvordan dine konkurrenter annoncerer på Facebook
Undgå at arbejde i blinde
Evaluering, statistik og rapportering er en forudsætning for succes. Lær, hvad der fanger din målgruppe, test kreativer, tekster, overskrifter og budskaber af, og sammenlign resultaterne. Viden er så meget lettere at forsvare end subjektive holdninger og ”synsninger”. Det er god læring for dig og virksomheden – og perfekt til vidensdeling med kollegaerne.
Fokus på KPI’er
Hvad er målet med din annoncering? Branding, besøg på hjemmesiden, salg eller noget helt andet? Det er nemmere at vurdere et godt resultat, hvis det er tydeligt, hvad succeskriteriet er.
Læs også: Sådan arbejder Bazuka med Paid Social
Hav de holistiske briller på
Når du vurderer din annoncering på sociale medier, bør du kigge på det samlede billede af din markedsføring og ikke isoleret på hver marketingkanal eller -aktivitet. Aktiviteter har ofte en afsmittende effekt på andre kanaler. Det er derfor vigtigt, at der er synergi på tværs af kanaler, og at I vurderer succes ud fra et holistisk perspektiv.
Et godt redskab kan være et dashboard, som samler alle resultater på tværs af kanaler. Det giver overblik, også for dem som har interesse og er nysgerrige, men som ikke har mod på Google Analytics.
Tip: Sådan får du 10% højere klikrate på Google Ads
Rigtig god arbejdslyst 🍀
Har du brug for en snak om din virksomheds content- eller socialmedia-strategi, er du velkommen til at tage fat i mig:
Katrine Worm Saust
Partner | Strategi | Paid Social
tlf. 2682 9396
katrine@bazuka.dk
Er du nysgerrig og vil høre mere?
Så lad os tage en snak om din virksomheds markedsføring.
Jubiii! Omsider begynder Google at belønne det gode indhold på dit website.
I august 2022 begyndte Googles seneste opdatering “Helpful Content Update”.
Helpful Content opdateringen ruller i første omgang ud på engelsksproget indhold og derefter gradvist på andre sprog.
Hvorfor denne opdatering?
De seneste år har Google oplevet, at websites i stigende grad laver indhold, som tager udgangspunkt i SEO – og ikke modtageren. Blandt andet med programmatic SEO og autogenereret indhold. Det vil Google og Helpful Content Update gøre op med.
Hvad er værdifuldt content?
Når du skal lave værdifuldt content, skal du tænke følgende ind i dit indhold:
· Hjælp brugeren med at få svar på deres spørgsmål
· Skab værdi for brugeren
· Lev op til forventningen – giv brugeren det, de er kommet efter
Læs også: Sådan får du content til at øge dit salg
Sådan laver du godt content
Når du laver content til dit website, skal du sætte dig i brugerens sted. Tal til brugeren, og vær deres hjælper og guide i deres problem. Du skal på bedst mulig måde formidle din viden og ekspertise, så det bliver interessant og vedkommende. Du skal være pålidelig og skrive i et sprog, som brugeren forstår. Vurdér derfor brugen af fagtermer, og undgå indforstået viden. Tal i øjenhøjde.
Når du har skrevet dit indhold, skal du kunne svare ja til følgende 6 spørgsmål:
1. Svarer indholdet på den problemstilling, modtageren måtte have?
2. Hjælper din artikel læseren?
3. Har indholdet værdi for læseren?
4. Er den tillidsskabende?
5. Har du kilder på faktabaserede udtalelser?
6. Bliver læseren beriget med viden?
Inspiration: Se, hvordan dine konkurrenter annoncerer på Facebook
Sådan vurderer Google, om dit content er værdifuldt
Google er stadig i gang med at finpudse, hvordan klassificeringsværktøjet opdager ’unhelpful content’, og de bestræber sig på at blive endnu skarpere på at belønne people-first content. Men et bud på, hvordan dit content kommer til at rangere højt, kunne være følgende:
· Folk linker til dit indhold andre steder fra
· Sociale interaktioner
· Dit indhold bliver løbende opdateret og forbliver relevant
Fokus hos Google er altså at fremme det værdifulde indhold. Derfor bør det også være fokus for din virksomhed. Jeg anbefaler i hvert fald på det kraftigste, at du tænker det ind i næste års marketingplan.
Tip: Sådan får du 10% højere klikrate på Google Ads
Rigtig god arbejdslyst. 🍀
Har du brug for en snak om din virksomheds content- eller socialmedia-strategi, er du velkommen til at tage fat i mig:
Katrine Worm Saust
Partner | Strategi | Paid Social
tlf. 2682 9396
katrine@bazuka.dk
Er du nysgerrig og vil høre mere?
Så lad os tage en snak om din virksomheds markedsføring.
Googles nye opdatering har gjort det vigtigere end nogensinde at tænke content ind som en del af at drive forretning og tiltrække kunder. Men content kan meget mere end det!
Nu vil Google, med Helpfull Content Update, i højere grad belønne det gode indhold på dit website med bedre placeringer i en Google søgning. Men du kan få endnu mere ud af det…
For nogle år siden havde vores kunder svært ved at se værdien af content. De fokuserede udelukkende på, at det var en ekstra post i marketingbudgettet, som ikke gav et direkte salg.
Men det har heldigvis ændret sig og de kunder, som har turde at have content som en del af deres marketingstrategi, kan se resultatet på bundlinjen.
Læs også: Google belønner det gode indhold på dit website
Sådan arbejder vi med content
Det gode content driver relevant trafik til det ønskede website, og hjælper os til at afgrænse målgrupper.
Vi får indholdet ud at leve ved at lægge en teaser ud på eksempelvis Facebook eller Linkedin (betalt annoncering). Trafikken fra teaseren til landingssiden skaber en profil, som vi efterfølgende danner målgrupper og kopi-målgrupper ud fra. Det betyder at vi, når målet er leads, rammer smalle målgrupper og dermed ikke spilder markedsføringsbudget for vores kunder.
30% lavere leadpriser
Content kan altså mere end at øge dit brandkendskab og troværdigheden omkring dit produkt. Content skal bruges som en aktiv del af en markedsføringsstrategi. Ved at arbejde med content på den måde, har vi oplevet leadpriser, som er op til 30% lavere.
Tip: Sådan får du 10% højere klikrate på Google Ads
9 tips til godt content:
1. Afhjælp eller informér om et relevant emne
2. Hjælp læseren med viden
3. Giv værdi til læseren
4. Hav evt. en holdning, som læseren kan læne sig op ad
5. Vær den ekspert, der gør det muligt for læseren at navigere i alle mulighederne
6. Vær tillidsskabende
7. Få læseren til at føle, at de ikke har spildt deres tid
8. Få læseren til at føle, at de ikke behøver at søge svar andre steder
9. Hav kilder på faktabaserede udtalelser
Sådan kommer du i gang med content
Hvis du har brug for inspiration til content-emner, kan du lade dig inspirere af de problemstillinger eller spørgsmål, dine kunder eller potentielle kunder har. Tal eventuelt med servicecentret (hvis din virksomhed har sådan et) eller med de sælgere der hver dag taler med kunderne. Kommentarsporet på de sociale medier kan også gemme på guld. Prøv, med åbent sind, at forstå den tvivl, eller de barriere, der måtte være i forhold til dit produkt eller din service. Se feedbacken som en gave der hjælper dig til at forstå din målgruppe og til at se dit produkt med andres øjne.
Det er en god idé at lave en content-plan på minimum et kvartal ad gangen. Brug gerne det samme content flere gange med forskellige indgange. Dét, der lokker den ene bruger ind på dit website, er ikke nødvendigvis det samme, som lokker en anden. Mennesker og problemstillinger er forskellige.
Inspiration: Få direkte adgang til dine konkurrenters annoncering på Facebook
Det gode råd
Når du laver content til dit website, skal du være pålidelig og skrive i et sprog, som brugeren forstår. Vurdér derfor brugen af fagtermer, og undgå indforstået viden. Tal i øjenhøjde, tal til brugeren og vær deres hjælper og guide ift. deres problem. Overvej længden af dine sætninger, og lav flere mellemrubrikker, så det også er nemt for den, der blot vil skimme teksten. Hold deres interesse ved at lave links til andre relevante sider på dit website. Det har endnu en bonus ift SEO.
Og husk… lad være med at prøve at sælge! 😉
Rigtig god arbejdslyst. 😊
Hvad er content marketing?
Content marketing er at skabe relevant indhold for dine nuværende og potentielle kunder. Content skal skabe værdi for din målgruppe, og skabe den tillid der skal til, for at de køber dit produkt eller din service. Content er blødt indhold, der ikke prøver at sælge.
Har du brug for en snak om din virksomheds content- eller socialmedia-strategi? Så lad os tage en snak:
Katrine Worm Saust
Partner | Strategi | Paid Social Specialist
tlf. 2682 9396
katrine@bazuka.dk
Er du nysgerrig og vil høre mere?
Så lad os tage en snak om din virksomheds markedsføring.
Er du nysgerrig efter, hvad konkurrenterne gør på Facebook? Vil du inspireres eller have et visuelt overblik over dine kampagner? Så kender vi en nem vej. Og den kræver IKKE, at du til daglig beskæftiger dig med annoncering på Facebook.
Det er ikke en nyhed, men der er stadig mange, der ikke kender til denne fede feature, som Facebook kalder ‘annoncebibliotek’. Her indtaster du den virksomhed du vil se annoncer for.
Du finder annoncebiblioteket her.
Det du IKKE kan se
Facebook tilbyder dig kun et visuelt overblik. Du får altså ikke indblik i kampagnernes succes ift. kommentarer, likes, delinger osv. Du kan heller ikke få information om rækkevidde, konverteringsrate, website-køb og den slags data. Disse data er tilgængelige i din virksomheds Facebook Business Manager eller på din annoncekonto.
Der findes også en anden vej
- Gå til den ønskede virksomhedsside på Facebook.
- I venstre kolonne findes der et felt, der hedder ‘Gennemsigtighed på sider’. Klik på ‘Se mere’.
- Der vil åbne en dialogboks. Næsten nederst klikker du på ‘Gå til annoncebibliotek’.
Nu kan du se kampagner for den valgte virksomhed.
Har du brug for et oplæg på en Facebook-kampagne eller en Social Media-plan/strategi, er du velkommen til at ringe eller skrive til mig:
Katrine Worm Saust
Partner | Strategi | SoMe specialist
tlf. 2682 9396
katrine@bazuka.dk
Ønsker du vores bud på at løse en opgave for dig?
Eller er du blevet nysgerrig og vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig?
Af Tomas Møller, Juni 2021.
Som noget nyt har du nu mulighed for at tilføje et billede til din Google annoncering. For nyligt offentliggjorde Google, at de såkaldte ’billedudvidelser’ i Google Ads ikke længere er i beta og derfor vil være tilgængelige for de fleste annoncører.
Skab en visuel annonce
Med billedudvidelser får du som annoncør mulighed for at opnå mere plads og synlighed på relevante søgninger. Ifølge Google forventer forbrugerne en mere visuel oplevelse, når der browses efter produkter og ydelser online. Billedudvidelser gør det dermed nemmere for forbrugeren at afkode søgeannoncerne.
Derfor kan du også forvente en øget CTR med billedudvidelser, da det forbedrer annoncernes budskab og inspirerer brugerne til at klikke videre.
Ifølge Googles egne undersøgelser viser resultater en stigning i klikrate på 10%, når billedudvidelser bruges og vises på mobile søgeannoncer.
Vær blandt de første
Denne tilføjelse er helt ny, og du har derfor mulighed for at skille dig ud fra andre annoncer/konkurrenter, som endnu ikke har aktiveret billedudvidelser i Google Ads.
Hvornår skal du have en cookie-løsning?
Du skal have en cookie-løsning, hvis du fx anvender Google Analytics, Facebook Pixels, Google Ads, indlejrer videoer fra fx YouTube eller bruger andre eksterne services.
Hvis du derimod kun sætter teknisk nødvendige cookies, dvs. cookies som din hjemmeside er afhængig af for fx at kunne blive vist, så behøver du ikke informere brugerne om, at der sættes cookies og få deres samtykke.
Det er dog de færreste hjemmesider, der kun sætter teknisk nødvendige cookies. Der er derfor stor sandsynlighed for, at du skal have en cookie-løsning til din hjemmeside.
Mange cookie-løsninger skal ændres
Efter Erhvervsstyrelsen har opdateret vejledningen om brug af cookies på hjemmesider, vil mange virksomheder have brug for at ændre deres cookie-løsninger.
Med de nye og strengere krav kan det være svært at holde rede på, hvad du må og ikke må. Vi har derfor lavet en gennemgang af reglerne, som kan hjælpe dig med at få overblik over de opdaterede cookie-regler, så du ved, hvad du må gøre.
Vi kan også hjælpe dig med at få den rette cookie-løsning til din hjemmeside. Så slipper du for bekymringerne og besværet.
Cookie-reglerne kort fortalt
Reglerne gælder for alle cookies – på nær teknisk nødvendige cookies. Det betyder, at hvis du anvender cookies til fx statistik, tracking og markedsføring, så skal du:
- Fortælle brugerne af din hjemmeside, at du anvender cookies fx via en popup på hjemmesiden.
- Giver brugerne af din hjemmeside mulighed for at acceptere eller afvise cookies.
Det kan du fx gøre sådan:
Brugeren af din hjemmeside skal møde cookie-popupen, så snart han/hun lander på din hjemmeside. Du må altså ikke sætte cookies på brugerens computer, tablet eller smartphone før, du har fået et samtykke fra brugeren.
Anvendes cookies kun til rent teknisk nødvendige formål, behøver du dog ikke at informere eller få samtykke fra brugeren.
Vigtig viden
Du skal være opmærksom på, at det kan straffes med bøde, hvis du ikke overholder cookie-reglerne. Datatilsynet kan også udtale offentlig kritik, og det er ofte skidt for virksomhedens omdømme.
Krav til samtykket og din cookie-popup
Der er flere krav, der skal være opfyldt, før samtykket er gyldigt. Først og fremmest skal samtykket være:
- Frivilligt – brugeren skal have et reelt valg. Samtykket må ikke være givet under tvang.
- Specifikt – samtykket skal være konkret og må ikke være generelt udformet.
- Informeret – brugeren skal være klar over, hvad han/hun giver samtykke til.
- Utvetydig viljestilkendegivelse – der må ikke være tvivl om, at brugeren har givet samtykke.
Du kan læse mere om kravene til samtykke her.
Lad os se på, hvad det i praksis betyder, at du må og ikke må gøre.
Tjekliste til din cookie-løsning
Der er mange krav, der skal overholdes, hvis din virksomheds cookie-løsning skal leve op til reglerne. Vi har derfor lavet en tjekliste, som du kan tage udgangspunkt i.
8 ting du skal huske:
- Brugeren skal mødes af cookie-popupen, så snart han/hun lander på din hjemmeside.
- Brugeren skal have mulighed for at:
- tillade alle cookies
- tillade udvalgte cookies
- afvise cookies.
- Det skal være lige så let at afvise cookies som at acceptere cookies.
- Du må ikke ”nudge” brugeren til at give det samtykke, som du vil foretrække.
- Brugeren skal i cookie-popupen tydeligt kunne se en kort beskrivelse af de cookies, der sættes, hvilke kategorier de hører under og formålet med cookierne.
- Der skal være et link til din virksomheds cookie-politik, hvor brugeren præcist kan se, hvilke cookies der sættes.
- Det skal være tydeligt, hvor brugeren efterfølgende kan se, hvilke cookies han/hun har givet tilladelse til, og hvordan han/hun ændrer eller trækker sit samtykke tilbage.
- Du skal kunne dokumentere, hvad brugeren har givet samtykke til, hvornår og hvordan samtykket er givet.
5 typiske fejl i opsætning af cookie-løsninger
Vi har listet nogle af de fejl, som ofte ses i opsætningen af virksomheders cookie-løsninger. Hvis din virksomhed benytter en eller flere af løsningerne, vil det være en god idé at opdatere jeres cookie-løsning, så den bliver compliant.
1. Forudafkrydset boks eller lignende med ”ja tak” til cookies
Mange hjemmesider har en forudafkrydset boks, hvor brugeren aktivt skal fjerne hakket i boksen. Og det går ikke, jf. Planet49-dommen. Hvis din virksomhed vil bruge cookies, så skal der et aktivt samtykke til fra brugeren. Og det er ikke et aktivt samtykke, når brugeren selv skal fjerne hakket i en boks. En ”jeg accepterer-knap” dur heller ikke. Den sidestilles ofte med en forudafkrydset boks.
Bemærk, at reglerne gælder uanset, om I behandler persondata ved hjælp af disse cookies eller ej.
2. ”Ved fortsat brug af hjemmesiden accepterer du brug af cookies”.
Mange hjemmesider anvender i dag denne løsning. Men den går heller ikke, da brugeren skal have mulighed for at afvise cookies.
3. Det kræver for mange klik at sige ”nej tak” til cookies.
Brugeren må fx ikke først skulle vælge “Vis detaljer” i cookie-popuppen for derefter at vælge “Opdatér samtykke”. Det skal være lige så nemt at afvise cookies som at acceptere cookies.
4. Nægter brugeren adgang til hjemmesiden
Nogle virksomheder afskærer brugeren fra at benytte hjemmesiden, medmindre brugeren accepterer, at der sættes cookies. Den går heller ikke, da det sidestilles med, at brugeren ikke kan afvise cookies.
5. Cookies sættes før samtykke er givet
Der må ikke sættes cookies på første sidevisning, altså før du har fået et samtykke.
Det sker på mange hjemmesider, men det er ikke tilladt.
Hvis reglerne for samtykke ikke er overholdt, så gælder samtykket ikke. Det betyder, at din virksomhed opbevarer og behandler oplysningerne ulovligt.
Vær opmærksom på indlejrede (embedded) videoer fra YouTube og Vimeo
Videoer, som du har integreret (embedded) på din hjemmeside, sætter automatisk cookies, når brugeren lander på siden, hvor din video ligger. Og den går som tidligere nævnt ikke. Du skal derfor være særlig opmærksom, hvis du har embedded videoer på din virksomheds hjemmeside.
Find et godt cookie-værktøj
Det kan være en god idé at finde et godt cookie-værktøj, som kan hjælpe med at holde styr på de cookies, din virksomhed anvender. Ofte tager det tid at gøre manuelt, og der er tit risiko for, at det bliver gjort forkert.
Hos Bazuka kan vi hjælpe dig med det rigtige cookie-værktøj, så din virksomhed får den rette løsning og overholder lovgivningen. Så slipper du for bekymringerne og besværet.
Husk!
Cookie-reglerne gælder, når du placerer cookies på brugernes computer, tablet eller smartphone og opsamler data med disse cookies. Cookie-reglerne gælder ikke for behandlingen af personoplysninger. Her gælder i stedet GDPR-reglerne. Din virksomhed skal derfor forholde sig til begge regelsæt.
Er du i tvivl, om du overholder cookie-reglerne?
Er du i tvivl, eller har du brug for hjælp til din cookie-løsning, så ring til Tomas Møller, tlf. 20 73 81 05, eller udfyld formularen nedenfor, så kontakter vi dig så hurtigt som muligt.
Ønsker du vores bud på at løse en opgave for dig?
Eller er du blevet nysgerrig og vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig?
For at gøre nettet til et mere sikkert sted af lægge dine data, har Google valgt at prioritere krypterede hjemmesider. Hvis du har kontaktformularer, tilbudsbestillinger eller login på din hjemmeside, så bør du sikre (kryptere) din forbindelse med et SSL-certifikat! Udover at øge sikkerheden og skabe større tryghed på din hjemmeside er der også den fordel, at Google rent faktisk belønner dig ved højere rangering.
1: Indvirkning på søgeresultatet
Den første og vigtigste grund, er den indvirkning det har på organiske resultater i søgemaskinerne.
Google har tidligere meldt ud at https er en væsentlig rangeringsfaktor, og sider med https frem for http bliver nu for alvor rangeret højere end.
2: Sikkerhed og tryghed
Den anden grund, er sikkerhed og tryghed på hjemmesiden, som der kommer mere og mere fokus på. Hvis du har formularindtastninger på hjemmesiden fra eks. kontaktformularer og tilbudsbestillinger, så vil det vil skabe en tryghed for brugerne med https. Det modsatte kan også ske, at brugerne bliver utrygge, hvis du ikke har https. Eksempelvis får brugere der anvender Chrome browsere og besøger din hjemmesider uden https beskeden “Forbindelsen til hjemmesiden ikke er sikker, og indtastning af følsomme data bør undgås”
Dette er for os de to vigtigste grunde til at du en i en fart skal få installeret et SSL certifikat, så din hjemmeside er klar til https.
Sådan tjekker du…
Starter din hjemmesideadresse med HTTPS og en grøn hængelås, så behøver du ikke bekymre dig. Står der derimod kun HTTP, så bør du reagere.
Har du brug for hjælp?
Det er heldigvis forholdsvis nemt at installere SSL-certifikat på din hjemmeside. Vi hjælper dig gerne med valg af SSL-certifikat og installation. Få mere information ved at ringe til Tomas Møller på Tlf. 20 73 81 05 eller send en mail: tomas@bazuka.dk.